söndag 27 mars 2016

Coola kartor

Du som känner mig väl vet att jag älskar kartor och att resa. Jag har passerat 105 länder och är fortsatt  törstig på mer. Nästa tur går till Kamtjatka om jag nu bara får mitt visum. Tillsammans med Johan Kåberg, rektor på ProCivitas i Växjö, som delar samma passion, ska vi kontrollera om alumnielever från ProCivitas har besökt alla länder på planeten.

Jag har hittat en ny länk med coola kartor. Här finner du kartor som t ex visar:

  • den mest populäraste ölsorten i världens länder
  • vilket land som respektive land ser som det största hotet mot världsfred
  • den populäraste sporten i världens länder
  • den längsta raka streckan du kan färdas utan att korsa vatten


och mycket mer som min favorit:


var fem procent av världens befolkning bor.

samt givetvis

världens mest otillgängliga plats :



Dröm dig bort och glöm aldrig: Work Hard, Be Nice, Dream BIG

2 kommentarer:

  1. Världen finns. Kartan stämmer
    Det blå finns och det gröna.
    Pärlfloden och den kamelgula öknen.
    Indianernas skog och hjortarnas djupa sjö
    Kap Hatteras, öarna under vinden
    Och drottning Mauds land

    Världen som vacklade
    Vilar innanför kartan
    Oberörd av vår mörka förvirring.
    Floderna flyter under våra fingrar
    Mot hjärtats hav.

    Läs ofta kartan mina barn.
    Läs den som ett kärleksbrev
    Med glödande försäkringar
    Att världen finns.

    Ingrid Arvidsson

    SvaraRadera
  2. ”Jag bekänner mitt stora nöje vid betraktelsen af de lineer, som Ländernas och Hafvens möte bildar; men jag kan icke utlägga, hvar i det består. Allt behag är mer eller mindre oförklarligt, och Ländernas kanske mest af allt på jorden. En god, fullkomligt sann charta är en stor skatt. Hon är porträttet af så stora skepnader, att vi utan hennes tillhjelp, omöjligen kunde njuta anblicken af dem; hon öppnar källan för en oskyldigt ljuf beskådning”.

    Portättet av vår jord, Carl Jonas Love Almqvist

    SvaraRadera