måndag 7 januari 2013

Inga ursäkter


Ursäkta att min blogg varit dåligt uppdaterad på senaste tiden. Många har firat jul och nyår och så även jag och under tiden har jag jobbat mot ett av mina mål. Nu har jag bara två länder kvar att besöka tills jag når  nummer 100! Thailand var en ny och härlig upplevelse och det låter väl som en bra ursäkt!

Väl där fick jag en lektion i Gundes principer. Gunde Svan var en av de främsta skidhjältarna i Sverige, men en lång rad av mästerskapsmedaljer. Han har fem enkla principer för att lyckas

1. Sätt upp ditt mål.
Det låter ju enkelt. I Gundes fall var det t ex ta OS guld på fem-milen.

2. Gör en plan.
Gunde gjorde en detaljerad plan för varje individuell träningsdag löpande för de kommande 52 veckorna.

3. Disciplin! 
Nu gäller det att hålla sin plan och det kräver:

4. Uthållighet. 
Och det kanske viktigaste av allt:

5. Inga Ursäkter, 
vilket ska uttalas på äkta dalmål.

Detta är ju nästan lika bra som Work Hard, Be Nice, Dream BIG!

Jag ser alltför många i min omgivning som sätter upp höga mål och det gillar jag, men ibland saknas både plan, disciplin och uthållighet och då kommer också ursäkterna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar